van_de_Nes

In deze tijd, die zo anders is dan normaal, zien we gelukkig wel dat mensen aandacht voor elkaar hebben. Als collega's vinden wij dat ook belangrijk: we zorgen in eerste instantie voor nabestaanden, maar we kunnen dat niet zonder elkaar!

Iets doen voor een ander, dat vind ik belangrijk en het maakt dat ik me goed voel. Daarom ben ik 25 jaar geleden gestart als vrijwillige brandweerman op de blusboot. En het bijzondere is, dat het uiteindelijk ook mijzelf heel veel heeft gebracht. Want wanneer je - soms letterlijk - voor elkaar door het vuur gaat, ontstaat er een groot saamhorigheidsgevoel. Er zijn vriendschappen voor het leven ontstaan op de blusboot.

Lees meer: Onze held in Zaandam: uitvaartcoördinator Martijn

De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid staan niet stil. En als deelnemer van GreenLeave zijn wij daarin natuurlijk bijzonder geïnteresseerd. Vandaar dat wij partner zijn van de ontwikkeling van een “levende” doodskist.

Maar in welke zin dan levend, vraagt u zich misschien af? Er wordt voor deze kist gebruik gemaakt van het wortelnetwerk van paddenstoelen (mycelium). Dit wortelnetwerk is een soort “recycler van de natuur”, want het composteert organisch materiaal en het herstelt vervuilde grond. De huidige manier van begraven resulteert in uitputting van de grond, omdat in mens en kist stoffen zitten die de grond vervuilen. Door een kist te maken van mycelium, bereik je juist het tegenovergestelde: je verrijkt de grond en wordt een bron van nieuw leven.

Lees meer: Een bijzondere kist

Ronald van Leeuwen, lid van het managementteam van Associatie Uitvaartverzorging, blikt met gepaste trots terug op een roerige periode en ziet met vertrouwen de toekomst tegemoet. ‘Na maanden van strenge maatregelen zijn onze medewerkers als altijd vertrouwd dichtbij.’

‘Voor uw en onze veiligheid en gezondheid hebben we de afgelopen periode strenge maatregelen rond de uitvaart genomen. Natuurlijk moet een afscheid van een dierbare ook in moeilijke tijden goed verzorgd zijn. Daar heeft ons team zich tot het uiterste voor ingespannen. Gelukkig ontmoetten we veel begrip voor de afstandsmaatregelen en door creatieve oplossingen hebben we heel bijzondere uitvaarten kunnen verzorgen.’

Lees meer: Als altijd vertrouwd dichtbij

Het coronavirus zorgt ervoor dat wij onze dienstverlening moeten aanpassen aan de regels die de overheid heeft opgesteld. Wij zijn er trots op dat onze medewerkers, onder deze moeilijke omstandigheden, toch heel veel mooie uitvaarten verzorgen.

De belangrijkste regel blijft: houd 1,5 meter afstand. Die regel geeft beperkingen; onderstaand treft u een aantal maatregelen aan die wij hebben genomen om deze afstand te kunnen waarborgen. Want het gezondheidsbelang van onze opdrachtgevers, bezoekers en medewerkers blijft voorop staan.

Lees meer: Coronavirus