Bloklander

Afgelopen jaar hebben wij ons aangesloten bij de Stichting GreenLeave (een stichting die zich inzet voor de verduurzaming van de uitvaart). In deze tijden is het immers noodzakelijk om na te denken over de impact van je daden op het milieu. En dat geldt evengoed voor een uitvaart.

Er zijn veel (kleine) dingen die je kunt doen die de milieubelasting van een uitvaart verminderen. Meer daarover leest u onze pagina over een duurzame uitvaart

Gelukkig komt er in de media ook steeds meer aandacht voor dit onderwerp. Om bewuste keuzes te maken, heb je natuurlijk informatie nodig over de mogelijkheden. Zo was er laatst in het NOS-journaal een item over het recyclen van grafstenen. Nu worden oude grafstenen vaak verpulverd en dan bijv. gebruikt als ophoging onder het wegdek, terwijl ze nog goed te hergebruiken zijn en dan weer vele generaties mee kunnen gaan.

Stichting GreenLeave wil daar verandering in brengen. Vandaar dat zij het initiatief Circle Stone gestart is. Circle Stone wil steenhouwers en begraafplaatsen stimuleren om grafstenen te hergebruiken. De winning van natuursteen heeft namelijk een aanzienlijke impact op het milieu. In eerder genoemd filmpje in het NOS-journaal, is te zien hoe een bestaande grafsteen opnieuw gebruikt kan worden als grafmonument. Eva Froger van GreenLeave vertelt dat het productieproces van grafstenen heel belastend is voor het milieu.

De stenen worden namelijk gewonnen uit groeves, meestal in China of India. De winning van de miljoenen jaren oude steen leidt tot landschapsvernietiging, vergt veel energie en wordt tenslotte over een afstand van zo'n 20.000 kilometer per containerschip getransporteerd. Ook de arbeidsomstandigheden in de steengroeven laten veel te wensen over. De Landelijke India Werkgroep stelde vast dat er sprake is van gevaarlijke werkomstandigheden, van gedwongen arbeid en in sommige gevallen ook van kinderarbeid.

Circle Stone verstrekt duidelijke informatie en communicatiemateriaal zodat steenhouwers en begraafplaatsen de klant eenvoudig kunnen informeren over hergebruik van grafstenen. Bovendien geeft zij op haar website aan klanten een overzicht bij welke partijen zij terecht kunnen voor een Circle Stone. Daarmee wil zij ook de daadwerkelijke vraag naar Circle Stones op gang brengen.