van_Schagen

Onlangs hebben wij een kleine loopkoets aangeschaft voor ons uitvaartcentrum in Purmerend, om overledenen naar het naastgelegen crematorium of de naastgelegen begraafplaats te vervoeren.

Tot nu toe ging het overledenenvervoer altijd met een rouwauto. De rouwauto werd daarvoor ingehuurd bij een bedrijf uit Zuid-Holland, vanuit de vestiging is dat een rit van 45 minuten over een afstand van 58 kilometer. En dan moet die auto ook dezelfde afstand terug rijden naar de garage. Wat een kilometers, wat een verspilling… van tijd én brandstof en daarom gewoon heel slecht voor het klimaat!

Sinds wij ons vorig jaar hebben aangesloten bij de stichting GreenLeave (een stichting die zich inzet voor de verduurzaming van de uitvaart), zijn wij voortdurend op zoek naar verbeterpunten in de bedrijfsvoering. Naast het isoleren van oudere uitvaartcentra, het plaatsen van zonnepanelen en het vervangen van alle verlichting door ledlampen is de aanschaf van deze loopkoets één van deze verbeterpunten. De loopkoets wordt door twee dragers van het uitvaartcentrum naar de begraafplaats of het crematorium gereden, maar nabestaanden kunnen dit ook heel gemakkelijk zelf doen. Voor kleine kinderen is er aan de achterzijde van de loopkoets een duwstang gemonteerd zodat ook zij ook hun bijdrage kunnen leveren. Winst voor nabestaanden omdat het gewoon heel mooi is om op deze manier hun dierbaren te begeleiden naar het crematorium of de begraafplaats, maar ook dikke winst voor het milieu.