van_Aarst

De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid staan niet stil. En als deelnemer van GreenLeave zijn wij daarin natuurlijk bijzonder geïnteresseerd. Vandaar dat wij partner zijn van de ontwikkeling van een “levende” doodskist.

Maar in welke zin dan levend, vraagt u zich misschien af? Er wordt voor deze kist gebruik gemaakt van het wortelnetwerk van paddenstoelen (mycelium). Dit wortelnetwerk is een soort “recycler van de natuur”, want het composteert organisch materiaal en het herstelt vervuilde grond. De huidige manier van begraven resulteert in uitputting van de grond, omdat in mens en kist stoffen zitten die de grond vervuilen. Door een kist te maken van mycelium, bereik je juist het tegenovergestelde: je verrijkt de grond en wordt een bron van nieuw leven.

De Loop Cocoon

“Loop Cocoon”, zo heet de kist die gemaakt is van mycelium.

Zolang het wortelnetwerk in de grond zit (in een vochtige omgeving dus), is het zacht, maar als je het eruit haalt wordt het hard. Met dit principe kun je een kist ontwikkelen. Je laat het mycelium groeien in een mal in een vochtige omgeving, en zodra de kist “volgroeid” is, laat je hem drogen, wordt het materiaal hard en is het een stevige kist geworden. En andersom: als het materiaal in een vochtige omgeving komt, wordt het weer zacht. Daarmee is zo’n kist na begraven al na 30 tot 45 dagen opgegaan in de natuur, en het mycelium gaat op die plek actief op zoek naar vervuilende stoffen, neutraliseert ze en zet ze om naar voedingsstoffen voor de natuur. Een bijzonder proces dus, waar wij graag aan mee wilden werken.

In de folder leest u er nog meer over.

Ter ondersteuning van de introductie is in het Cube Design Museum in Kerkrade sinds 21 september een expositie te zien over de ontwikkeling van deze kist.

Inmiddels is de kist al in gebruik, en uitgebreid in het nieuws geweest. Wij hebben er al een op voorraad, dus u kunt hem bestellen. Kosten bedragen € 1495,--. Bel voor meer informatie 0800-0375.