Dijkstra

Associatie Uitvaartverzorging is een samenwerking aangegaan met Stichting Philomela. Samen brengen zij muziek in het leven van ouderen door het verzorgen van concerten in zorginstellingen.

Zangeres Philomela betrekt toeschouwer bij liedDoor bezuinigingen wordt het voor veel zorginstellingen steeds lastiger om mooie dingen zoals een concert te organiseren voor de bewoners. Directeur Matthijs de Gee: "Dat is jammer, want de ervaring leert dat muziek heel belangrijk kan zijn in het leven van ouderen. Veel oudere mensen hebben al een lange historie van afscheid nemen: van hun partner, van hun werk en van zelfstandig wonen. Muziek kan dan heel opbeurend en troostend zijn.

Associatie Uitvaartverzorging speelt hierop in door deze concerten te sponsoren. Zodoende kost het de zorginstelling en de bewoners niets. De concerten worden uitgevoerd door mezzosopraan Merel Huizinga en pianist Toru Oyama van Stichting Philomela. Zij spelen en zingen hoogtepunten uit de klassieke muziek: beroemde aria's, mooie Franse liederen en prachtige pianoklassiekers. Tevens vertellen zij het verhaal achter de muziek die gespeeld wordt.

Dat de concerten gewaardeerd worden, blijkt wel uit de reactie van de medewerkers van Evean Guisveld in Zaandijk, waar op 5 februari 2018 een concert plaatsvond: "Wij zijn aangenaam verrast door het optreden van Philomela. Door de grote stroom geïnteresseerden zie je toch dat dit type muziek veel liefhebbers kent. De zaal was gevuld met aandachtig luisterend publiek en er heerste een heel mooie, ontspannen sfeer. Bewonderswaardig hoe beide artiesten je meenemen naar verre herinneringen op de klanken van bekende melodieën. Dank voor dit prachtige moment!"

Associatie Uitvaartverzorging maakt deel uit van een coöperatieve vereniging met ruim 40.000 leden. De mensen van "de Associatie" dragen zorg voor een goede en persoonlijke uitvaart. Daarnaast voelen zij zich betrokken bij het wel en wee van ouderen. Dat uit zich onder andere in het ondersteunen van initiatieven die gericht zijn op de kwaliteit van het leven van ouderen.

Stichting Philomela is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) die werkt vanuit het motto "klassieke muziek voor iedereen". Zij verzorgen al jaren concerten in zorgingstellingen, ziekenhuizen en op scholen. De muziek die Philomela ten gehore brengt is zeer gevarieerd en de concerten worden op een toegankelijke en vriendelijke manier gegeven. Zie voor meer informatie www.philomela.nl.

Als u belangstelling heeft voor een concert in uw zorgingstelling, dan kunt u contact opnemen met een van de uitvaartleiders van Associatie Uitvaartverzorging via 075-6478747.

Zangeres Philomela zingt
De foto's zijn gemaakt tijdens het concert in Zorgcentrum Saenden op 17 augustus 2016.