Bloklander

Een van de belangrijkste beslissingen bij een uitvaart, is de plaats van opbaring. Er zijn verschillende mogelijkheden.

Veel mensen kiezen voor een opbaring in een van onze uitvaartcentra. De ruimtes zijn warm aangekleed, met veel natuurlijke accenten. U kunt net zo vaak komen als u wilt; vooraf een afspraak maken is echter wel noodzakelijk. Daarbij sluiten wij zo goed mogelijk aan bij uw wensen. Bij een rouwbezoek voor familie, vrienden en andere belangstellenden is het mogelijk om koffie, thee, frisdranken of andere consumpties te serveren. Als u doorklikt, vindt u de adressen en foto's van onze uitvaartcentra.

Een waaksuite is een soort huiskamer in het uitvaartcentrum, waarvan u een eigen sleutel krijgt. De overledene ligt opgebaard in een aangrenzende ruimte. U kunt op elk moment van de dag op bezoek komen en blijven zolang als u wilt. Er is een keuken aanwezig en u kunt vrij beschikken over koffie, thee en frisdrank. Deze manier van opbaren geeft u optimale vrijheid en maakt een heel persoonlijk afscheid mogelijk.

Het opbaren van een overleden familielid in het eigen woonhuis is een heel bijzondere gebeurtenis. U kunt afscheid nemen in de eigen intieme familiesfeer. De overledene kan worden opgebaard op bed of in de kist. Dit laatste is alleen mogelijk op de benedenverdieping. Wij zorgen voor de benodigde materialen en apparatuur. Een van onze medewerkers komt elke dag bij u langs om de opbaring te controleren en eventuele vragen te beantwoorden.

Kleding, sieraden en voorwerpen in de kist:

Bij het verzorgen van de overledene, wordt de kleding aangetrokken die de nabestaanden hebben uitgezocht of die door de overledene is beschreven. Als u een duurzame keuze wilt maken is het ten eerste aan te raden om geen nieuwe kleding voor de overledene te kopen maar iets te kiezen wat al aanwezig is. Bij voorkeur is dit geen kleding van synthetisch materiaal of ander materiaal dat moeilijk afbreekbaar is. Kleding die is gemaakt van natuurlijke producten als wol, linnen of hennep zijn een goede keuze.
Sieraden en bril kunnen bij de opbaring door de overledene gedragen worden maar dienen voor het sluiten van de kist te worden afgenomen. Sieraden zijn een prachtig aandenken maar kunnen desgewenst ook omgevormd worden tot nieuwe sieraden. Een bril kan worden gedoneerd voor hergebruik in ontwikkelingslanden of voor recycling. Foto’s die zijn afgedrukt op gerecycled papier kunnen zonder problemen mee in de kist, net als houten voorwerpen, onverpakt voedsel of een beperkt aantal bloemen.

Sieraden, bril, voorwerpen van metaal, mobiele telefoons, elektrische apparaten en foto’s zijn slecht afbreekbaar en vormen een belasting voor het milieu. Om die reden stellen begraafplaatsen en crematoria ook regels voor wat er wel of niet mee mag in de kist. Deze regels zijn echter niet eensluidend en verschillen per locatie. Voor een globaal overzicht van de regels kunt u terecht bij de Uitvaartinformatiehulplijn.

Llijkwades:

Hennep-lijkwade-Takkenbaar-Wikkelgoed-4-1-690x459Sinds 1991 is het in Nederland mogelijk om te worden begraven of gecremeerd zonder kist. De overledene kan dan op een draagbaar of opbaarplank worden gelegd in een lijkwade, een doek van natuurlijk materiaal. Op dit moment zijn er lijkwaden verkrijgbaar in katoen, linnen, wol, vilt, zijde en hennep.

Bij het afscheid nemen van de overledene kan er voor gekozen worden om de lijkwade bij het hoofd te sluiten of juist open te laten. Omdat de keuze voor een lijkwade gevolgen heeft voor de wijze van opbaren, willen begraafplaatsen en crematoria van te voren geïnformeerd worden over het gebruik van een lijkwade. Vaak hanteren zij als regel dat de overledene geheel bedekt moet zijn tijdens de uitvaart en dat alleen de contouren van het lichaam zichtbaar zijn. Daarnaast moet er gebruik gemaakt worden van een draagbaar of opbaarplank om crematie of begraving mogelijk te maken.

Duurzame keuzes zijn lijkwaden van hennep, linnen, wol of vilt. Het verbouwen en verwerken van hennep is veel milieuvriendelijker dan katoen. Er is weinig water nodig, geen bestrijdingsmiddelen en de plant levert veel meer bruikbare stof op per hectare dan katoen. Ook linnen kent een aantal van deze voordelen. Er bestaat ook biologisch linnen, echter hiervan zijn nog geen lijkwaden beschikbaar. Ditzelfde geldt ook voor biologische wol.

Lijkwades van hennep of bamboe vindt u bijv. bij Wikkelgoed.

Opbaarplanken vindt u hier.

Koelen en conserveren:

De meest gebruikte koelmethoden zijn een bed- of kistkoeling (bij thuisopbaren) of een koelruimte (in een uitvaartcentrum). Andere mogelijkheden zijn het gebruik van airconditioning, een multikoeler (combinatie van kist- en bedkoeler) of koelelementen. Op kleinere schaal worden methoden gebruikt als opbaring op graszoden, stro en hooi. Dit zijn methoden die meer op de koeling van de omgeving dan de overledene zijn gericht. Er kan ook gekozen worden voor thanatopraxie, een lichte vorm van balseming. Het lichaam kan dan ongeveer tien dagen geconserveerd worden zonder dat koeling nodig is.

Het lichaam van de overledene kan bij een koele omgevingstemperatuur een aantal dagen ongekoeld worden geconserveerd. Toch wordt in de meeste gevallen om hygiënische redenen een koeling gebruikt om het ontbindingsproces te vertragen. Dit heeft onder andere te maken met de steeds langere periode tussen overlijden en uitvaart.

Koelapparatuur verbruikt energie, en de productie van koelapparatuur is milieuvervuilend en onttrekt eindige grondstoffen aan de aarde.
Een duurzaam alternatief voor het gebruik van een koelinstallatie bij de opbaring, zijn graszoden. Bij deze methode worden graszoden onder de kist of het bed van de overledene geplaatst en tweemaal daags flink besprenkeld met water. Volgens de traditie wordt ook rozemarijnbadmelk en kwarts toegevoegd voor een frisse geur en stimulatie van de groei van het gras. Na de uitvaart kunnen de graszoden (terug)geplaatst worden in de tuin. De verkoelende werking van gras wordt veroorzaakt door koolstofassimilatie: omdat gras warmte nodig heeft wordt er warmte uit de omgeving onttrokken. Het tweemaal daags besprenkelen zorgt voor een actief verdampingsproces. Wel moet worden opgemerkt dat het koelen met graszoden minder effectief kan zijn dan een koelapparaat. Dit is vooral afhankelijk van het klimaat in de ruimte en van het lichaam zelf.

Andere duurzame keuzes zijn het verkorten van het aantal dagen tussen het overlijden en de uitvaart (minder conservering nodig) en het verblijf in een koelruimte in een uitvaartcentrum. Dit verblijf kost drie maal minder energie dan een thuisopbaring, waarbij een individueel koelapparaat wordt gebruikt.

De wijze waarop het lichaam wordt gekoeld heeft geen milieueffect op het begraven of cremeren. Voor thanatopraxie geldt echter dat de giftige stof formaldehyde wordt gebruikt, zij het in zeer geringe oplossingen. Natuurbegraafplaatsen staan daarom geen begrafenis toe van een overledene die een dergelijke behandeling heeft gehad. Dit omdat stoffen uit de behandeling belastend zijn voor de bovenste laag van de bodem. Om deze reden wordt ook het verstrooien of begraven van as (van een met thanatopraxie behandelde overledene) op deze begraafplaatsen niet altijd toegestaan.